20 Na de tweede week (2013)

18 mei 2013 - Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk

Streven was om dit jaar St. Jean-Pied-de-Port te halen. (alvast vooruit kijkend om de volgende keer dat we gaan, hier onze fietsen naar toe kunnen laten transporteren en zelf via Biarritz hier naar toe kunnen vliegen). Dit hebben we bereikt, met zelfs nog een dag over. Deze laatste dag had Marian al vanuit thuis een hotel geboekt, in de buurt van St. Jean, omdat het pinksteren is en alles vol zou zitten, wat ook wel bleek. Na een uitgebreid bezoek aan het prachtige dorpje St.Jean-pied-de-port, zijn Aart en Guus (alweer) in de stromende regen naar het hotel toe gefietst, een afstand van ca. 11 km, ingekwartierd en twee uur later arriveerden Marian en Elsa.

We hebben daar bij de open haard 's-middags gezellig wat gedronken, bijgepraat en 's-avonds ook gegeten. Hotel lag letterlijk aan de voeten van de Pyreneen, op zo'n 5 km van de Spaanse grens in een geweldig mooi omgeving. Guus overwoog nog naar de grens te fietsen, maar de hele dag en nacht regende het onophoudelijk. Die dag regende het daar 119 mm! Niet meer verder gefietst dus.

Volgende dag fietsen op de auto van Aart geladen en ca. 700 km naar La Bonnerie aan de Loire gereden, waar we nog een nachtje hebben doorgebracht, na eerst de auto van Guus in Houssay nog te hebben opgehaald. De daarop volgende dag, tweede pinksteren, met 2 auto's naar huis gereden.

We gaan nu weer eens nadenken over het vervolg. Zal waarschijnlijk pas zijn in 2015, omdat Guus voor volgende zomer andere plannen heeft. We zullen een goede voorbereiding moeten treffen, want de eerste dag gaan we binnen 5 minuten aan een helling beginnen van 29 km lengte, met een gemiddelde van 9%! De Pyreneeen dus.

Voor de statistiek:

Gefietst: 8 dagen

Afgelegde afstand deze week : 803 km

Gemiddelde afstand per dag: 100 km

Totale fietstijd: 46:28 uur

Totale reistijd:   54:25 uur (inklusief pauzes, boodschappen, lunch etc.)

Gemiddelde fietssnelheid:  17,27 km/uur

Gemiddelde reissnelheid:  14,76 km/uur