21 dag 16 St. Jean Pied-de-Port (F) - Tiebas (ES) 90 km vrijdag 15 mei 2015

15 mei 2015 - Tiebas, Spanje

Het is inmiddels 2015. De vorige etappe deden we in 2013. In de zomer van 2014 stonden er andere dingen op het programma, zodoende zijn we er nu weer aan toe, om onze tocht te vervolgen.

Gisteren, Hemelvaarstsdag 14 mei 2015 zijn we vanaf Charleroy naar Biarritz gevlogen. De fietsen waren eerder al opgehaald door fa. Soetens, die ze in St. Jean PdP zou bezorgen. Wij hadden via een carpoolsite samen met 3 Ierse vrouwen een taxibusje naar St. Jean geregeld. De dames zouden ons op het vliegveld ontmoeten.
Eenmaal daar, kwam er nog een Koreaans meisje vragen of ze ook niet mee kon, wat geen probleem was, drukt de kosten per persoon ook nog iets.

Na keurig in St. Jean te zijn afgezet, naar het hotelletje Zuharpet gelopen, waar de fietsen stonden en waar we een overnachting hadden gereserveerd. Herbergierster Sabine bracht ons al in sfeer van de bergen die ons te wachten stonden; ze had een duizelingwekkend decolleté. Ze gaf al aan: ontbijt om 6:30 uur en om 7:00 uur moet je uit de kamer zijn. We betaalden  € 48,-- voor kamer + ontbijt en voor het pelgrimsdiner € 12,-- p.p.

Om 7:30 vertrokken, in stromende regen. Na een kilometer of 7 begonnen we aan de klim naar de Ibañeta, op een hoogte van 1.057 meter. Na 20 km onafgebroken klimmen, met harde wind tegen en met veel regen en erg lage temperatuur bereikten we de top. Dit waren voor ons de zwaarste 27 km van ons leven tot nu toe. Onderweg hadden we de Fransman Hervé en de Middelburgse Andrea ontmoet, met wie we in een cafeetje in Roncevalle koffie zijn gaan drinken en lekker opwarmen.

Na veel vragen en zoeken rond 17:30 een pelgrimsauberque gevonden in Tiebas, waar we een zeer nette 5-persoonskamer, waar de verwarming heerlijk aanstond, kregen, die we met een Spaanse wandelaar deelden. We betaalden  € 8,-- p.p.
Eten konden we in een soort buurthuis, waar net een dorpsfeest aan de gang was.

Gereden afstand:  90 km
Cumulatief:  1.617 km

1. Huib dronkers:
    18 juni 2015
    Guus, heb het reisverslag met grote belangstelling gelezen.
    Zie uit naar de volgende verslagen, misschien kan ik er wat mee voor volgend jaar.
    Groet Huib