35 Met de bus terug van Finisterre naar Santiago vrijdag 29 mei 2015

29 mei 2015 - Santiago de Compostela, Spanje

Na het biologische ontbijt, aan tafel met zeker 5 verschillende nationaliteiten, werd
iedere gast door het meisje van het hostal met een paar dikke zoenen uitgezwaaid.
Ik had de vorige avond al een buskaartje gekocht; de bus rijdt 4x per dag naar Santiago, waarbij de verkoper zei, dat er per keer maximaal 4 fietsen mee konden.
Toen in bij de bushalte arriveerde stond er al een hele menigte reizigers, waaronder 6 Spaanse mountainbikers. Ik was dus nummer 7. Gelukkig hadden ze een extra bus ingezet en een half uurtje later kon ik uiteindelijk ook vertrekken. Voorwiel moest er uit anders paste de fiets niet in het lage ruim. E.e.a. deden we samen met de ander 2 mountainbikers, die dus ook niet met de eerste bus meekonden.

Na een dik uur arriveerde de bus in het busstation van Santiago en moest ik nog een half uurtje fietsen naar het grote plein bij de kathedraal, waar ik Aart weer zou ontmoeten. Na onderling elkaars verhalen te hebben aangehoord, zijn we weer in het park gaan lunchen, nog eens even in de (erg) drukke stad rondgekeken en toen koers gezet naar hotel Mexico, waar fietsenvervoerder Soetens een regeling heeft, om fietsen af te geven. We hebben aansluitend op een terras in de zon nog een paar biertjes gedronken op het goede verloop van onze tocht.

We hadden al gehoord, dat op vrijdagavond tijdens de pelgrimsmis in elk geval met grote wierookvat zou worden gezwaaid. We hadden een ereplaats, helemaal voorin, speciaal voor de pelgrims met een compostolaat. Daarnaast waren er naar schatting toch wel 1.000 mensen in de kathedraal. Het was een waar spektakel. Kijk maar eens op het filmpje wat we er van hebben gemaakt. Dit hadden we niet graag over geslagen.