32 dag 27: Loxo (ES) - Santiago - Padron (ES) 59 km dinsdag 26 mei 2015

26 mei 2015 - Santiago de Compostela, Spanje

Vanmorgen na een zelf gemaakt, zeer kompleet ontbijt, al om 8:20 vertrokken. De afstand naar Santiago de Compostela bedroeg nog een kleine 30 km. Guus had de bagage op zijn fiets, omdat deze misschien nog verder ging en Aart niet, want die zou dezelfde avond nog terugkeren in de B&B. Onderweg hadden we gehoord dat ons nog zeer steile klimmen te wachten stonden, vlak voor Santiago, maar toe we het naambord bereikten, hadden we slechts een paar heuveltjes gehad. Om 10:30 reden we het centrum van Santiago de Compostela binnen. Een drukte van jewelste; behalve de gebruikelijke toeristen natuurlijk horden met pelgrims. Ik schat 98% wandelaars en 2% fietsers. Het is allemaal wat vertekend, want er zijn een heleboel "zij-instromers", mensen die de laatste 300 km fietsen of de laatste 100 km lopen. Zij hebben dan recht op het felbegeerde compostolaat, wat je een beter plekje in de hemel oplevert, als je deze bij Petrus inlevert aan de hemelpoort.

We zijn eerst naar de beroemde kathedraal gereden en daarna naar het pelgrimsbureau, om ons compostolaat op te halen. Er stond een rij van een half uur. Toen we aankwamen, arriveerde Agetha ook juist. De 2 Brabanders waren gistermiddag al aangekomen. Na de formaliteiten, werden we uitgenodigd om in de Huiskamer van de Lage Landen, direct naast het Pelgrimsbureau, een kopje koffie te komen drinken. Daar ontvangen ze alle Nederlandse en Belgische reizigers. Een nederlandse wandelaar, hunkerde naar contact, ze had zich onderweg vaak erg eenzaam gevoeld en was nu ze haar einddoel bereikt had, wat van slag. Ze had geen baan, ook geen uitzicht daarop, hoewel ze nog niet eens zo lang geleden was afgestudeerd en wist niet hoe het met de relatie met haar vriend zou gaan.

Met de eerder genoemde Nederlanders zijn we op de foto gegaan, samen met de beheerders van de huiskamer, een nederlands echtpaar op leeftijd.

Vervolgens zijn we gaan lunchen in een mooi park en is Aart teruggekeerd naar Loxo en ik ben door gereden naar Padron, zo'n 30 km verderop. We hadden bij de VVV gehoord, dat je met fiets en al, van Finisterre naar Santiago in de bus kon. Aangezien ik maar 3 dagen meer ter beschikking had, was heen en terug fietsen geen optie.

In Padron ontmoette ik tijdens het inchecken in een soort B&B, een man en 2 vrouwen uit Alkmaar, die te voet vanaf Porto in Portugal naar Santiago op weg waren. Een van de vrouwen had ook in Spanje gewoond en hielp me even met inchecken, want de oude baas sprak uitsluitend Spaans.

Even later kwamen ze vragen, of ik mee ging wat drinken in het stadje.
Werd gezellig op een terras. Zij hadden onderweg ook een aantal mensen ontmoet, die hier nu ook waren en er is dan iets van herkenning. Al gauw zaten we met een Braziliaans stel, een Duitser, een Braziliaanse jongen die met een meisje uit Maastricht verkering had, een oude dokter van 78 met zijn vrouw die ook liepen en een Spaanse zwerver. We hebben ook besloten maar met zijn vieren te gaan eten op een terras en later nog een drankje gedaan in een café. Alleen is dus niet per se eenzaam.

Gereden afstand tot Padron:  59 km.

Cumulatief:  2.444 km