33 dag 28: Padron (ES) - Pino do Val (ES) 55 km woensdag 27 mei 2015

27 mei 2015 - Pino do Val, Spanje

Na op het eind van de vorige avond nog even te hebben gewhatsappt met het thuisfront, in de huiskamer van het oude beheerdersechtpaar, was de oude dame voortdurend tegen me aan het praten, in het Spaans uiteraard. Ik maar knikken en af en toe "si" zeggen en ik had de indruk dat ze dacht een goed gesprek te voeren. Ik heb er echter geen woord van begrepen.

Ik heb de baas vanmorgen vroeg nog uit zijn bed moeten bellen, want mijn fiets stond in de garage en die was op slot. Na een poos kwam zijn dochter in peignoir de deur opendoen.
In Padron in een cafeetje ontbeten en vervolgens weer verder. Omgeving is hier erg mooi, evenals het weer. Het waaide behoorlijk en nu had ik hem in de rug. Uiteindelijk zou het hier 30 graden C. worden. Op het nieuws op de tv tijdens het ontbijt (in Spanje staan in alle horeca-gelegenheden de televisie 24/24 aan) zag ik dat het in de Pyreneeën weer regende en sneeuwde.
Schoonheid van het landschap gaat vaak gepaard met veel heuvels/bergen, dus het was een pittige tocht, met soms erg lange en steile klimmen. Onderweg nog een stuk opgefietst met een Spanjaard, die mij op zijn racefiets inhaalde en om een praatje verlegen zat. Deze jongen sprak voor een Spanjaard uitstekend Engels.

Rond 11:00 uur bereikte ik Noia, gelegen aan de Atlantische Oceaan en dat is wel even kicken, dat je ongeveer heel Spanje in de breedte hebt doorgefietst. Op een terrasje koffie gedronken. De Spaanse koffie is over het algemeen uitstekend en je betaalt nooit meer dan € 1,--. Geluncht aan een klein haventje en vervolgens door naar Pino do Val. Intrek genomen in een klein hotelletje in een bos. Ik was de enige gast. Nadat ik met handen en voeten had duidelijk gemaakt, dat ik er 's-avonds ook wilde eten en vegetarisch of vis wilde eten, reden ze speciaal om verse vis. In het restaurant was ik ook de enige gast. Toen we steeds met zijn tweeën aten, kregen we er een fles wijn bij, maar nu ik alleen at, ook. Ik had al een paar biertjes als aperitief op, dus gevraagd om fles en glas mee naar de kamer te geven. Ik zou deze dan bij het ontbijt weer inleveren, was uiteraard geen probleem.

Voor het eten een prachtige wandeling gemaakt, door een bosrijk gebied. 1 1/2 uur en geen mens tegengekomen.

Aart had die dag in Loxo geregeld met een dame van de gemeente, dat hij een wandeltocht kon maken van ongeveer 7 uur, waarna ze hem kwam ophalen en weer terug naar Loxo bracht. Als tegenprestatie moest hij op de foto voor een reclamebrochure, want ze wilden de streek wat meer voor fietsers promoten.

Gereden afstand:  55 km

Cumulatief:  2.499 km