26 dag 21: Frómista (ES) - Mansilla de las Mulas (ES) 100 km woensdag 20 mei 2015

20 mei 2015 - Mansilla de las Mulas, Spanje

We vertrekken om 8:35 uur uit Frómista. Heerlijk om weer met een kilometerteller te rijden. Ik ben nog al van de cijfers en vindt dat prettig. Aart heeft er geen en wil dat graag zo houden. Hij draagt ook geen horloge. Gevolg is natuurlijk, dat hij steeds aan mij vraagt hoe ver we al zijn en hoe laat het is, maar hij heeft daardoor een gevoel van vrijheid.

Sinds afgelopen winter heeft Aart een nieuwe fiets en niet zo maar een, maar een heuse Idworx. Dat is zo'n beetje de Rolls Royce onder de trekkingfietsen. Uitgerust met Rohloff-naaf en een getande riem in plaats van een ketting. Volledig onderhoudsvrij en betrouwbaar. Voldoet met name tijdens klimmen erg goed, veel beter dan de Batavus waar hij tot voor kort op reed. Helemaal voorzien van zowat de best denkbare onderdelen.

We zijn nu op de Meseta, de Spaanse Hoogvlakte, dus dat betekent een paar dagen nauwelijks klimmen. We hebben wel de hele dag de wind behoorlijk hard tegen. De eerste paar uren moeten ook de handschoenen nog aan. In de verte zien we de bergtoppen, die nog met sneeuw bedekt zijn.

Rond 16:45 uur rijden we Mansilla de las Mulas binnen. Alle logiesgelegenheden zijn vol. Tijdens informeren bij een hostal, wordt geregeld, dat we door een dame in een auto naar een hostal, juist buiten het dorp worden begeleid. (200 meter verder)  Zij rijdt ons voor. Het blijkt uiteraard bijna 3 km te zijn, maar die paar meer of minder maken voor ons niet uit. Zij blijkt de eigenaar te zijn van Hostal El Gallo, de haan. Na uitgepakt te zijn, drinken we een biertje op het zonnig terras, samen met een Amerikaans stel, die de Camino wandelend doen.

Later op de avond hebben we ook met zijn vieren gegeten. Zijn altijd van die leuke spontane ontmoetingen. We betalen  € 45,-- voor kamer incl. ontbijt. Het diner kost  € 10,-- p.p., inclusief een fles wijn. Later zal blijken, dat dit ongeveer de standaardprijs is, voor een 3-gangen keuzemaaltijd met water, fles wijn, etc.

Gereden afstand:  100 km
Cumulatief:  2.024 km