18 Dag 14 Onesse-et-Laharie (F) - Dax (F) donderdag 16 mei 2013

16 mei 2013 - Dax, Frankrijk

We hebben een gezamelijk ontbijt met alle pelgrims. De alleen fietsende belg Patrick, vertelt, dat hij in Santiago de Compostela zal worden opgehaald door een bevriende sponsor van zijn fietsclubje met een privévliegtuigje. Samen met nog een vriend, vliegen ze dan in een paar dagen terug naar Middelkerke. Goed geregeld natuurlijk.

Bij de eigenaresse van het hotel gevraagd, of er in de buurt een fietsenmaker is. Blijkt er niet te zijn, daarvoor moet je naar Dax geeft ze aan. Dat ligt op onze route. Ze dacht zo'n 50 km verderop. Om 8:00 uur vertrokken. Op het eerste uur na, heel de weg regen onderweg. Gelukkig vlak, want met slag in achterwiel, zonder achterrem en met alleen een hele kleine versnelling was geen pretje. Komen na 61 km aan in Dax om 12:05 uur. Fietsenmaker (er zijn er 3 in één straat) is uiteraard tussen 12:00 en 14:00 uur gesloten. Gelukkig kan hij ons helpen en om 16:00 uur zal de fiets klaar zijn.

We nemen een hotel recht tegenover de fietsenmaker en gaan het leuke stadje Dax bekijken. Fiets opgehaald, bleek dat ook de versnellingskabel van de achtercassette was gebroken. Alles was echter in een half uurtje gefixt. Hotel 60 euro per kamer en ontbijt 6 euro/pp.

Gereden afstand: 61 km

Rijdtijd:  3:47 uur