03 UITRUSTING

17 augustus 2012 - Kwadendamme, Nederland

Wij rijden de tocht onze normale fietsen, die we ook voor dagelijks gebruik naar de bakker etc. gebruiken. Toevallig zijn dit enigszins sportieve fietsen, voorzien van een standaard derailleur.

FIETS van AART

Batavus Commanche, derailleur met 21 versnellingen

achterbagagedrager  met 2 fietstassen

voorbagagedrager lowriders met 2 fietstassen (deze tocht niet gebruikt)

stuurtas met transparante hoes voor kaarten

2 bidons

UPDATE 2015

Inmiddels heeft Aart in de winter van 2014/2015 een prachtige Idworx Easy Rohler gekocht, voorzien van Rohloffnaaf en getande snaar. Het zal in de Pyreneeën voor Guus nog een hele kluif worden om hem bij te houden.

FIETS van GUUS:

Gazelle Ultimate xtra, derailleur met 24 versnellingen

achterbagagedrager met 2 fietstassen

voorbagagedrager lowriders met 2 fietstassen (deze tocht niet gebruikt)

frametasje voor paspoort, portemonnee, telefoon, etc.

2 bidons

Het eerste jaar droegen we geen helm, maar Guus heeft besloten om dit een volgend traject wel te doen; vaak halen we bij afdalingen snelheden boven de 50 km/uur en dan worden de kansen op letsel toch wat groot.

ROUTE

We volgen in principe de St. Jacobsroute, die is uitgezet met start in Haarlem en aankomst in Santiago de Compostella in Spanje. Hiervoor gebruiken we de routeboekjes van Clemens Sweerman deel 1 t/m 3. Hoe verder je Frankrijk in komt, hoe vaker er ook op kruispunten de bekende geel-blauw stickers op de paaltjes van verkeersborden zijn geplakt; vooral bij twijfel, of je wel op de goede weg zit, werkt dit goed.

Wij pikten de route op in Aalst (B).

De route brengt je via fietsvriendelijke wegen en paden langs mooie omgevingen en bezienswaardige plekjes. Drukke wegen zijn niet helemaal te vermijden, maar zijn slechts zelden opgenomen.