19 Dag 15 Dax (F) - St.Jean-Pied-de Port (F) vrijdag 17 mei 2013

17 mei 2013 - Saint-jean-pied-de-port, Frankrijk

Om 8:10 uur vertrokken uit Dax. Voor Guus een heerlijk gevoel om weer op een goed herstelde fiets te rijden. Tot 10:00 uur blijft het droog, daarna half uurtje zon, fietsen even in de korte mouwen. Na de middag gaat het stortregenen en houdt het niet meer op. We schuilen af en toe een poosje, maar rijden toch door omdat het niet echt droog wordt. Aart die behoorlijk om Guus zijn laarzen heeft gelachen, loopt nu inmiddels al 2 dagen op doorweekte steenkoude dikke geitewollen sokken in zijn wielrenschoenen. Tja, wie mooi wilt zijn, moet kou lijden. We hebben wel beiden fietsregenpakken aan.

Om 16:30 komen we aan in St. Jean-Pied-de-Port, waar we met applaus worden binnengehaald (zeker omdat we in de regen fietsten). Overigens zien we diverse andere fietsende en wandelende pelgrims, waarbij opvalt dat de fietsers geen regenkleding dragen en de wandelaars regencapes, over de rugtassen heen.

Alle hotels in het dorpje zijn vol. Via de Bureau de Tourisme vinden we een chambre d'hote, ca. 1 km buiten het dorp. De helling er naar toe is zeker 18%. De kamer is in een prachtige woning met schitterend zwembad, die wordt bewoond door een alleenstaande vrouw.

Gereden afstand: 99 km

Rijdtijd:  5:58 uur