17 Dag 13 Biganos (F) - Onesse-et-Laharie (F) woensdag 15 mei 2013

15 mei 2013 - Onesse-et-Laharie, Frankrijk

Om stipt 8:00 uur vertrokken uit Biganos, na een ontbijt in het hotel.

Tijdens een flinke klim in een bocht breekt bij Guus met luide pets een spaak van zijn achterwiel. Er zat een klein slagje in het wiel. Naarmate we verder fietsen, wordt die slag steeds groter, tot de velg gaat aanlopen tegen de remblokjes. Dus remblokjes los gehaald. Was vervelend fietsen, met name heuvelafwaarts zonder achterrem; bij een noodstop met hoge snelheid kan je dan over de kop slaan, dus snelheid gematigd. In Labouheyre bij 2 fietsenmakers langs geweest, maar die arrogante gasten wilden ons niet helpen; te druk met maaiers gereedmaken. We fietsen nu over lange rechte fietspaden door Les Landes. Om 15:15 rijden Marian en Elsa, onderweg van de Loire naar een plekje onder Bayonne ons achterop op een landweggetje. We spreken af om een dorpje verderop met zijn vieren koffie te drinken. Zij rijden door en zoeken een restaurantje. Wanneer wij aankomen, blijkt het een hotel/restaurant te zijn, waar nog één kamer vrij is. We besluiten maar om die te nemen. Het plaatsje heet Onesse-et-Laharie. De dames rijden weer verder en wij gaan eens douchen. Om half acht is er diner. Blijkt, dat er een pelgrimsmaaltijd wordt geserveerd. We schuiven aan, aan een lange tafel en zijn met in totaal 7 pelgrims. We hebben het gevoel er nu echt bij te horen. Het zijn 3 Nederlanders, een belgisch echtpaar, een belgische solofietser en een franse wandelaar. Wordt een heel gezellige avond, goed eten, kompleet met wijn etc.. 's-Avonds nog geprobeerd de spaak te verwisselen, maar daar is speciaal gereedschap voor nodig. Mijn armen zaten tot mijn ellebogen onder de zwarte smeer en ik was geen steek verder. Inmiddels deed ook van mijn versnelling, alleen de kleinste stand van de achtercasette het nog.  We betaalden 115 euro voor overnachting, 2x diner en 2x ontbijt.

Gereden afstand: 101 km

Rijdtijd:  7:30 uur