15 Dag 11 St. Jean d'Angély (F) - Hourtin Plage (F) maandag 13 mei 2013

13 mei 2013 - Hourtin, Frankrijk

Vertrek uit St. Jean d'Angély om 8:10 uur. Na verkeerde richting uit gestuurd te zijn door een paar tandeloze oude mannetjes bij een wedkantoor, zijn we om 9:35 weer terug op dezelfde plaats. Daarna goed op weg.

Wind W3, uiteraard tegen, af en toe ZW4. Vandaag rustig aan gedaan. We ontmoeten steeds meer fietsers, vaak Nederlanders, daarnaast ook Engelsen en Fransen.

Om ca. 14:15 komen we aan in Royan aan de Atlantische kust. Vanaf nu gaan we vlak achter de duinen parallel aan de kust fietsen. Eerst moeten we met een veerboot over Gironde, een afstand van ca. 5 km. We moeten 1 1/2 uur op de veerpont wachten en rijden even langs de jachthaven. Blijkt er een zeilboot uit Wolphaartsdijk te liggen, de Prefix met Henk en Stannie aan boord, bekenden van Guus. Daar even om de koffie geweest. We waren de eerste nederlanders die ze sinds 19 maart zagen. Om 15:45 uur nemen we de veerpont. Daarna fietsen we over de Route Cyclable, een grotendeels goed fietspad van een paar honderd kilometer lang.

We moeten lang doorfietsen voor we een hotel tegenkomen, soms zie je 40 km helemaal geen bebouwing. We fietsen door bossen en duinen. Aankomst Hourtin Plage om 18:00 uur. Blijkt een geheel uitgestorven vakantiedorpje te zijn, waar je 's-zomers waarschijnlijk over de koppen kan lopen. Het hotelletje blijkt wat obscuur. We eten er ook, bij gebrek aan wat anders. Behalve ons is er nog 1 tafeltje bezet en er zijn enkele straalbezopen fransen. Ontbijt is niet mogelijk. We betalen vooraf, want er blijft geen personeel en moeten 's-morgens de deur achter ons dicht trekken.  Kosten E 60,-- excl. ontbijt.

Vandaag vertrekken Marian en Elsa vanaf thuis naar La Bonnerie aan de Loire, met in de kofferbak een fietsendrager. Ze gaan daar een paar dagen fietsen en rijden later verder naar door Urrunge aan de Spaanse grens, waarna ze ons met onze fietsen in St. Jean-Pied-de-Port zullen ophalen.

Gereden afstand: 118 km

Rijdtijd:  6:50 uur