08 Dag 5 Clermont (F) - Seraingcourt (F) woensdag 22 augustus 2012

22 augustus 2012 - Seraincourt, Frankrijk

We vertrekken om 8:30 uur vanuit het motel op zoek naar een fietsenmaker. Deze zit 45 minuten rijden verderop (uiteraard niet op de route). Gelukkig is deze man bereid ons direct te helpen. Nog 3 dagen met deze band doorrijden, hobbelend, met soms snelheden boven de 50 km/uur vond Guus niet verantwoord. De fietsenmaker probeert een uur om het probleem op te lossen, nieuwe passende band heeft hij alleen in de maat van 26 inch, terwijl het 28 inch moet zijn. Een 2e-hands band past wel, maar nog steeds is er de bobbel. Dan krijgt hij een ingeving; een klodder vet en een druk van 7 ato zorgen dat de binnenband met een luide klik op zijn plek springt.

Inmiddels is het 10:45 uur. Vandaag bijna geen vlakke stukken gehad; alleen klimmen en dalen. We hebben ontdekt, dat er achterin ons routeboekje, een lijst met telefoonnummers van hotels en kamerverhuurders staat. We vinden een kamer bij een boer, die een chambre d'hotes runt. Hij heeft 10 kamers, waarvan nog 1 vrij. Vlak bij zou een restaurant zijn.

Vandaag vertekken Marian en Elsa van huis naar Meung sur Loire om daar een paar dagen te fietsen en ons op het eind van de week te ontmoeten.

Als we om 16:30 uur aankomen, blijkt dat de kamer eigenlijk verhuurd is aan een soort van arbeider-in-de-kost, die vandaag niet komt opdagen. De kamer heeft een (onopgemaakt) 2-persoonsbed en 2 stuks 1-persoonsbedden die wij uiteraard nemen. Het zou kunnen dat de eigenlijke huurder die nacht nog terugkomt . . . ..

Het restaurant blijkt gesloten. De kamereigenaar heeft echter nog een oplossing. Hij tekent een kaartje met de route naar een (zegt hij) 7 km verderop gelegen Wok-restaurant. Eigenlijk kunnen onze zitvlakken dit niet meer aan. Uiteraard is het een stuk verder dan 7 km en we moeten dan ook nog terug.

Gereden afstand: 79 km

Rijdtijd: 4:55 uur