07 Dag 4 St. Quentin (F) - Clermont (F) dinsdag 21 augustus 2012

21 augustus 2012 - Clermont, Frankrijk

Vandaag licht bewolkt, een voor ons koele dag. Temperatuur ca. 23 graden C.

Later op de dag weer volop zon. Weinig tot geen wind. We vertrekken om 8:15 uur. Halen zo snel mogelijk steeds stokbrood voor de lunch. Vaak zien we de rest van de ochtend geen bakker meer en we nemen dus het zekere voor het onzekere.

Aart heeft zijn fiets voor vertrek nog een beurt laten geven bij de fietsenmaker. Zijn versnelling was iets ontregeld. Het heeft echter niet gebaat; bij een bepaalde versnelling hapert er toch e.e.a. Op een gegeven moment loopt zelfs zijn ketting er af. Was weer snel opgelost.

We moesten lang zoeken voor een overnachtingsmogelijkheid. Na een aantal keren tevergeefs aanbellen (vol, op vakantie, failliet e.d.), besluiten we dan maar door te fietsen naar Clermont; een redelijk grote stad. Overigens nog wel 20 km verder, terwijl we eigenlijk aan het eind van ons latijn zijn. Vandaag is de Wet van Murphy-dag. Nu krijgt Guus en lekke band; ventiel afgescheurd. Gelukkig het voorwiel. Vrij snel hebben we de binnenband vervangen. Er blijkt echter een hinderlijke bobbel in de band zitten.

We vinden we op aangeven van een bewoner een cafe met hotelfunctie. Aart gaat met de eigenaar overleggen. Het blijkt dat er alleen een kamer met een 2-persoonsbed is. We hebben het voor vandaag eigenlijk wel gehad en besluiten die toch te nemen, ondanks onze voornemens. Aart mag even in de kamer kijken en komt naar buiten met de mededeling dat we het niet doen. Blijkbaar is er zeker een jaar niemand op de kamer geweest; spinnerag, stank, viezigheid etc.

We fietsen door en vinden pas om 19:00 uur een motel. Waar de ander gasten hun auto achter de kamer parkeren, zetten wij onze fietsen neer. Guus probeert de bobbel uit de band te halen, wat echter niet lukt. Morgen maar een fietsenmaker zoeken. Overnachting met ontbijt €  90,--. (wel in 1-persoonsbedden!!)

Gereden afstand: 122 km

Rijdtijd: 6:37 uur